søndag 26. juni 2016

Spåtind

På tur til Spåtind

Dag 1

Så var  vi på tur igjen med eventhelg på Spåtind som hovedmål, men det begynner ikke før i morgen... Vi starter hjemmefra i lett regn og har ca 9 timers kjøretur foran oss + endel timers caching. Dette har vi sett frem til lenge.

Etter diverse ærender kom vi oss omsider avgårde og nådde første ferge med et nødskrik som siste bil ombord. Fra Arsvågen ble været bedre og bedre og vi fikk sett flere flotte fosser bl.a Longfoss, Skromsfoss og Låtefoss. Vi stoppet ved alle disse og som turister flest måtte de fotograferes før turen fortsatte.

Dagens absolutte høydepunkt var Jettegrytene på Rullestad. Turen gikk for det meste på fine stier, men siste stykket var det bratt ned. Det var likevel greit å komme frem for det var laget trinn inn i fjellet og fine og kjetting til å holde seg i. Her var det flere titalls jettegryter og både tobeinte og firbeint storkoste seg. Vi brukte ca 1,5 time på turen (inkl god tid til å sjekke ut jettegrytene).

Vi fortsatte litt men så var det plutselig bom stopp.... i to timer (grunnet rassikring og veiarbeid i Ullensvang), og ingen cache i mils omkrets... Helge trenger psykolog.. Men tiden ble nyttet til å logge dagens cachefunn og litt drøs med andre i køen som etterhvert ble veeeldig lang.

Videre passerte vi flere fosser og hadde et kort stopp ved Vøringsfossen som nok er den mest kjente av alle fossene vi passerte denne dagen. Vi fikk se en flott solnedgang over hardangervidda og nærmet oss målet som var Liatoppen Fjellstue i Ål i Hallingdal. Når vi ankom hotellet fem minutter før midtnatt var det mørkt utenfor og ingen biler på parkeringsplassen. Det så nesten litt spøkelsesaktig ut. Det viste seg at vi var helt alene på hotellet bortsett fra de ansatte som hadde lagt seg for kvelden.

Spåtind Dag 2

Etter en god natts søvn våknet vi tidlig og gjorde oss klar til en meget bra frokost i en flott forkostsal med fyr i peisen. Her glemte vi desverre å ta bilder. Været var ganske regnfullt denne dagen og det ble endel korte stopp på veien og lite bilder før vi kom til Hengebrua på Leira. Her ble det fram med klatreutstyr og logging av vår første KEL cache som vi senere denne helga lærte stod for «Klatring er lidenskap». Vi traff faktisk en tysker på Spåtind som var han som startet denne klatreserien i Norge. Etterhvert har flere CO’er lagt ut cacher i serien.

Vi ankom Spåtind Sportshotell akkurat i tide til eventstart. Vi ble møtt av en flott og profesjonell gjeng som informerte om det som skulle skje i helga og henviste til parkering og hotellinnsjekk. Dette var en gjeng som var godt forberedt og veldig imøtekommende. Kvelden gikk fort og vi var tidlig i seng for å være klar til morgendagens langtur.

Dag 3

Vi våknet tidlig og etter en god frokost var vi blandt de første som ventet spent utenfor hotellet på transport og guide til dagens langtur Synnfjellet på tvers. Vi var 28 stk som hadde meldt oss på den lengste guida turen. Den skulle være på ca 18 km og gå innom 5 topper, Spåtind 1414 moh, Høgkampen 1360 moh, Bjerttjernkampen 1313 moh, Store Olavskampen 1312 moh og Svartkampen 1168 moh. I tillegg var vi innom 4 andre mindre topper som det lå cacher på. Totalt kom turen på ca 23 km og GPS’en viste at vi hadde steget 1250 høydemter og brukt 7 timer. Super tur i lag med veldig kjekke folk fra mange deler av landet + en sprek tysker.

Dag 4 så ble det hjemreise og litt Cacher på Lillehammer